آنچه باید در مورد ریزش مو پس از زایمان بدانید

ریزش مو پس از زایمان شایع است و چند ماه پس از زایمان بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک فرآیند طبیعی است که زمانی اتفاق می افتد که بدن شما موهای اضافی را که در دوران بارداری حفظ کرده اید می ریزد. 

 

حدود 40 تا 50 درصد از زنان پس از زایمان دچار ریزش مو می شوند که به آن تلوژن افلوویوم نیز می گویند . 

 

در حالی که ریزش مو می تواند برای تازه مادران هشدار دهنده باشد، ریزش در نهایت متوقف می شود و موهای شما به حالت پری قبل از بارداری باز می گردد. نباید باعث ریزش دائمی مو یا لکه های طاسی شود. 

 

در حالی که مجبور نیستید ریزش مو پس از زایمان را درمان کنید مگر اینکه برایتان آزاردهنده باشد، اما چند راه برای مدیریت و جلوگیری از ریزش مو بعد از بارداری وجود دارد.

 

چرا ریزش مو پس از زایمان اتفاق می افتد؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و بعد از آن علت اصلی ریزش مو پس از زایمان است. ریزش مو پس از زایمان معمولاً روی پوست سر تأثیر می گذارد، اما می تواند بر ابروها و مژه های شما نیز تأثیر بگذارد.

 

فاز معمولی رشد مو

مو معمولاً مراحل رشد، استراحت و ریزش را طی می کند. بیشتر اوقات 90 درصد موهای شما در حال رشد هستند و 10 درصد دیگر در حال استراحت هستند. 

 

در دوران بارداری، سطح استروژن افزایش می‌یابد که باعث می‌شود موها بیش از حد معمول در فاز رشد باقی بمانند و از ریزش معمولی مو جلوگیری می‌کنند. موهای شما ممکن است در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه آخر، بسیار پر به نظر برسند.

 

پس از زایمان، سطح استروژن به سطح قبل از بارداری کاهش می یابد و الگوی رشد طبیعی مو از سر گرفته می شود. ریزش مو پس از زایمان به این دلیل اتفاق می افتد که تمام موهای اضافی که در دوران بارداری ریزش نکرده اند، همزمان شروع به ریزش می کنند. 

 

عوامل دیگری می توانند در ریزش مو پس از زایمان نقش داشته باشند. این موارد عبارتند از: 

 

ریزش مو پس از زایمان چه زمانی شروع می شود؟

ریزش مو پس از زایمان می تواند هر زمانی پس از زایمان شروع شود، اما معمولاً حدود سه تا چهار ماه پس از زایمان شروع می شود.

 

علامت اصلی ریزش موی زیاد و ناگهانی است. در حالی که موها ممکن است به صورت توده بیرون بیایند، ممکن است متوجه موهای اضافی بر روی برس، ملحفه، حمام یا لباس خود شوید. 

 

ریزش مو پس از زایمان معمولاً تنها حدود 50 درصد از موهای سر شما را تحت تأثیر قرار می دهد.  اگر دچار ریزش موی بیش از حد، لکه های طاس، یا تحریک پوست سر شدید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

 

ریزش مو پس از زایمان چقدر طول می کشد؟

ریزش بیش از حد معمولاً حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می رسد. ریزش مو می تواند شش ماه تا یک سال طول بکشد، اگرچه این اتفاق نادر است. 

 

پس از این مدت، موهای شما باید به چرخه رشد طبیعی خود بازگردند. بیشتر مادران تازه متولد شده متوجه می شوند که موهایشان در اولین تولد نوزادشان به حالت پری قبل از بارداری باز می گردد. 

 

ریزش مو پس از زایمان موقتی است و به طور معمول باعث ریزش موی دائمی نمی شود.  اگر بعد از یک سال همچنان ریزش موی بیش از حد خود را تجربه می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

برای ریزش مو پس از زایمان چه کاری می توانید انجام دهید؟

شما نیازی به درمان ریزش موی پس از زایمان ندارید زیرا موهای شما در نهایت به خودی خود به حالت عادی باز می گردد. با این حال، اگر شما را آزار می دهد، چند راه وجود دارد که به موهایتان کمک می کند پرتر و سالم تر به نظر برسد. 

 
  • از شامپوها یا نرم کننده های سنگین اجتناب کنید: شامپوهای حالت دهنده یا نرم کننده های "فشرده" می توانند موهای شما را سنگین کرده و حجم آن را کاهش دهند. 
  • از محصولات حجم دهنده مو استفاده کنید: شامپوهای حجم دهنده، نرم کننده ها ، اسپری ها یا پودرها ممکن است ظاهری پرتر به موهای شما بدهند. همچنین می‌توانید شامپوهای خشک و محصولاتی را که برای موهای ظریف ساخته شده‌اند آزمایش کنید، زیرا معمولاً سبک‌تر هستند. 
  • از استفاده از نرم کننده روی پوست سر خودداری کنید: نرم کننده را روی انتهای موهای خود بمالید، اما از پوست سر خودداری کنید زیرا موها را نیز سنگین می کند.
  • یک مدل مو یا مدل موی جدید را در نظر بگیرید : تغییر نحوه جدا کردن موهایتان یا اضافه کردن یک آرایشگر به صورت چند لایه می تواند موهای شما را پرتر نشان دهد. برخی از برش های کوتاه تر می توانند به پنهان کردن ریزش مو کمک کنند.
  • با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید: اگر ریزش مو بیش از حد است یا اگر باعث ایجاد لکه های طاسی شده است با یک متخصص پوست تماس بگیرید. آنها می توانند گزینه های درمان ریزش مو پس از زایمان مانند روگین موضعی (مینوکسیدیل) را برای کمک به تحریک رشد مو به شما ارائه دهند.

چگونه از ریزش مو پس از زایمان جلوگیری کنیم

در حالی که ریزش مو پس از زایمان یک فرآیند طبیعی است، شما می توانید چند کار را برای به حداقل رساندن ریزش مو و تقویت رشد مو انجام دهید. 

 
  • رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید: رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی دارای ویتامین ها و مواد معدنی است که از فولیکول های مو محافظت می کند و رشد را تشویق می کند.
  • مصرف ویتامین های دوران بارداری: مصرف ویتامین های دوران بارداری قبل و بعد از زایمان می تواند به رشد مو کمک کند.
  • مکمل ها: مصرف مکمل هایی مانند بیوتین ، آهن، روی و ویتامین های B، C و D را برای کمک به رشد مو در نظر بگیرید. با این حال، اینها نباید جایگزین یک رژیم غذایی سالم باشند. قبل از مصرف هر گونه مکمل با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.
  • مدیریت استرس: استرس می تواند به ریزش مو کمک کند. تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق و مدیتیشن می توانند به شما در مقابله با استرس کمک کنند .
  • مدل موهای شل را انتخاب کنید: سعی کنید از مدل موی تنگ مانند دم اسبی یا بافتنی که می تواند باعث تنش و شکستگی شود، اجتناب کنید.
  • از حالت دادن به گرما اجتناب کنید: از تنظیمات حرارت کمتر روی ابزارهای سبک حرارتی مانند سشوار، غلتک داغ، اتوی فر یا اتو استفاده نکنید. آنها می توانند به موهای شما آسیب برسانند و باعث ریزش بیشتر مو شوند.
  • با موهای خود ملایم باشید: سعی کنید در هنگام خیس بودن موهایتان از برس زدن موها یا استفاده از برس خودداری کنید. در عوض، از یک شانه دندانه پهن برای باز کردن موهای خیس استفاده کنید. 
  • از محصولات موهای زبر خودداری کنید: از شامپو و نرم کننده ملایم استفاده کنید و از مواد شیمیایی که می تواند به موهای شما آسیب برساند (رنگ، ​​هایلایت، خشک کردن، درمان های صاف کننده) اجتناب کنید.
 

بسیاری از زنان برای کمک به حفظ سلامت موهای خود از داروهای طبیعی روی پوست سر یا مو استفاده می کنند. به عنوان مثال، محصولات خانگی مانند عسل، شیر و تخم مرغ به عنوان درمان های موضعی برای ارتقای سلامت مو استفاده شده اند. سایر مواد طبیعی ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  • آلوئه ورا
  • روغن ها (نارگیل، زیتون، آووکادو، بادام، درخت چای، کنجد، رز هیپ، شاهی) 
  • روغن ماهی (رقیق شده با روغن زیتون و تخم مرغ)
  • برگ گزنه رومی (له شده و مخلوط با روغن زیتون)
  • برگ های چای (قبل از استفاده در آب گرم خیس شده)
  • شنبلیله (روغن یا دانه خیس شده در آب گرم)
  • خردل (مخلوط با عسل)
  • ریشه زنجبیل (خرد کنید، بجوشانید و وقتی خنک شد بمالید)
  • گل بابونه یا هیبیسکوس (در آب بجوشانید، وقتی خنک شد بمالید)
  • سیر (مخلوط با ماست)
 

به خاطر داشته باشید که درمان های طبیعی ممکن است برای همه مفید نباشد. اگر به هر یک از این مواد حساسیت دارید، سعی نکنید آنها را روی موهای خود استفاده کنید. همچنین، اگر در حین استفاده از یک درمان طبیعی احساس سوزش کردید، بلافاصله آن را بشویید.

سبد خرید